Fra trakt-analyse til attraksjon-analyse


Jeg har sittet og jobbet litt med at konkretisere og spesifisere den rådgivningen og det arbeidet jeg utfører – og har funnet frem til en formulering/inndeling, men vil gjerne ha kommentarer fra deg som leser dette. Jeg vil sette stor pris på å få en tilbakemelding hvis du og bedriften din ønsker å kopiere dele av tekstene mine på nettsidene dine eller bruker elementene i metodikken. En kildehevisning at mye vært – takk.
Sist i denne artiklen har jeg samlet pekere til bedrifter og nettsider som benytter varianter av trakt-analysen som beskrives her. Du kan og få personlig rådgiving og ytterligere informasjon ved å gå til mediakoordinator.no – jeg utfører ulike varianter av traktanalyse for små og mellomstore bedrifter.

    Mitt spørsmål til deg?
    Hvor kan denne modellen gjøres mer effektiv og stadig bevare en form for enkelthet over oversiktlighet?
    Husk at jeg er dansk – derav språklige huller.

Attraksjons-analysens budskap:

    Fokuser innsatsen der potensielle kunder faktisk faller fra eller der hvor nye kunder tiltrekkes best.

Traktanalyse er en metodikk som benyttes for å stille og besvare kritiske spørsmål om effektiviteten i salgs- og markedsføringsprosessene.
Med traktanalysen får du hjelp til å fokusere innsatsen der markedsføringskronene fosser ut av bedriften din. Traktanalysen er et uunnværlig og effektivt verktøy når det dreier seg om å optimere al form for internettmarkedsføring.

Traktanalysen ved internettmarkedsføring er i Mediakoordinators modell, attraksjons-analysen, inndelt i enda flere trin enn den opprinnelige modellen:

Her måles på disse områder:

Kjennskap

    (Antallet på de som potensielt har hatt mulighet for kjenne til nettsidens/bedriftens eksistens – Dette er en samlebetegnelse for bedriftens tilgjengelighet)
    Antall eksisterende kunder
    Oppnådd medieomtale
    Internett (unike brukere, sidevisninger)
    TV (seere)
    Radio (lyttere)
    Avis (lesere)
    Magasin (lesere)
    Andre, Sponsing annet

Tilgjengelighet/synlighet på Internettet.
Her måles antall unike brukere, sidevisninger på hvert område:

    Alliansenettverk og strategiske samabeidspartnere.
    Søkemotorannonsering (google, yahoo, kvasir, andre)
    Bannerannonsering (unike brukere, sidevisninger)
    Lenkesamarbeide/inngående lenker
    Registersynlighet
    Nyhetsbrev (mottakere)
    RSS, syndikering, annet

Søkemotorvennlighet/teknisk optimalisering

    Hvordan er nettløsningen satt opp ift. søkemotorvennlighet.
    Er den lett å lese for de viktigste søkemotorer, hvor halter det og kan den forbedres?

Bruk av søkeord

    Hvilke nøkkelord er relevante for din bedrift – kan du nevne de ti mest viktige?
    Velg dernest de viktigste 50 og prioriter viktighet?
    Avspeiler nettløsningen din disse prioriteringen?
    Er nøkkelordene plassert rett i nettstedets kode, og har det mulighet for permante forbedring?
    Vet du hvor mange søk er det på disse ordene i de største søkemotorer?
    Hvor ofte kommer din bedrift opp på sider med søkeresultater for dine nøkkelord?
    Annet

Er det avstemning mellom brukernes forventninger når de klikker på søkeresultater eller bannerannonser – ode de de rent faktisk opplever når de besøker siden. Er det utviklet landingssider for ulike emner/segmenter.
Vurdert kjøp

    Antall besøk på nettsted(?) ettersom dette er internettmarkedsføring holder jeg meg her

Kunnskap

    Antall som har hentet informasjon om bedrift/produkter på nettstedet
    Lest hovedside
    Lest produktbeskrivelse
    Lest om produktene egenskaper
    Lest om bedriften
    Lest om andres opplevelser med produktene

Dialog

    Antall som har vært aktive på nettsidene
    Påmeldt nyhetsbrev
    Deltaker på test
    Deltaker i undersøkelser
    Stiller spørsmål eller kommentarer/ Søker ytterligere informasjon

Prøvekunder

    Antall som prøver produktet
    Gratis prøvepakker
    Teste verktøy/it-løsning

Kjøpt

    Antall som kjøper et produkt

Lojal

    Antall som kjøper mer enn en gang

Budskapsbærere

    Ansatte, partnere, tilfredse kunder som sprer budskapet om det gode produktet, utilfredse?

Analysen bør foregå over en periode for å kunne måle forbruksmønstre og atferd.
I traktanalysen vil det som være naturlig å kartlegge sterke og svake punkter: Etter kartlegging vil det være logisk å forbedre forløpets svake punkter – der hvor det finnes forbedringspotensialer. Oftest vil den blott gjennomgangen av denne listen få de fleste til å se sine egne svake punkter og mangler.
Det kan evt. vurderes hvorvidt det skal prioriteres en satsning på forløpet sterke punkter før utbedring av de svake punkter.

Erfaringen tilsier dog at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste leddet.

Disse har beskrevet trakt-analyse – se hvordan:

Dette er en praktisk inndeling i 4 trin av trakten hvor det beregnes konverteringsrate mellom hvert stadium. Skrevet av Anders Thoresen:

KONVERTERINGSRATER
Spørsmålet er altså – hvorfor forsvinner det kunder mellom hvert av disse stegene? Hvordan sørger du for at andelen som blir med videre, konverteringsraten, er høyest mulig?
Fra potensiell nettkunde til 1. stadium
Sentrale årsaker til at en potensiell kunde ikke kjenner til nettsiden din:
Fra 1. stadium til 2. stadium
Sentrale årsaker til at en som vet om siden din ikke besøker den:
Fra 2. stadium til 3. stadium
Sentrale årsaker til at en som har besøkt siden din ikke kjøper:
Fra 3. stadium til 4. stadium
Sentrale årsaker til at en som har kjøpt én gang ikke kjøper regelmessig:
Årsakene ovenfor er stort sett rasjonelle. En rekke emosjonelle årsaker kan også være årsak til at en kunde faller av underveis.

Les hele artiklen på
Innkjøpsnytt

Brandpoint har større fokus på webstatistikk og benytter google analytics som verktøy. Dette er et gratis verktøy som er veldigt verdifullt å kunne bruke.
De skriver følgende for å markedsføre tjenestene sine:

Webanalysen gir svar på:
Hvor godt representert er nettstedet i søkemotorer, kataloger og andre nettsteder?
Trendmålinger av nettstedets rangering over tid
Er det problemer og mangler på nettstedet som hindrer det i å rangere godt?
Hvordan er konkurrentenes synlighet?
Veien mot maksimal avkastning – hvor er dere?
Vi kan grovt sett kategorisere nettsteder inn i 4 ulike kategorier.
Webstatistikken og webanalysen gir oss gode mål over begge dimensjonene og danner grunnlag for utvikling og forbedring.
1: Nettstedet har lav synlighet og liten avkastning
2: Nettstedet har høy synlighet, men lav avkastning
3: Nettstedet har lav synlighet, men høy avkastning
4: Nettstedet har høy synlighet og høy avkastning

Gå til Brandpoint

Les mer om Mediakoordinators Attrakt-analyse

Legg igjen en kommentar