Handler din nettside bare om kjøp og salg?


Da bør du kanskje overveie å tenke litt videre:
Kampanje refererer i dag til en pressemelding fra Reuter uten å kommentere ytterligere:

«Innhold på nettet er derfor vel så viktig som andre aktiviteter som å sende email, shoppe og informasjonssøk etter informasjon. Konsumet av innhold står nå for 47 prosent, opp fra 34 prosent i 2003.
….
Studien er tung, og strekker seg over en periode på fire år og utført av Nielsen/Net Ratings.
…det har vært en økning i tiden brukt på levende bilder og nyheter på 37 prosent, mens tiden brukt på søkemotorer som Google har økt med 35 prosent….
Et rikt innholdstilbud på nett og raskere internettlinjer har bidratt til veksten sammen med eksplosjonen av sosiale medier som MySpace og Facebook.»

Dette gir rum for 5 raske foreløpige konklusioner for Internettmarkedsførere:

    1) Levér relevant og målrettet innhold sammen med produktmarkedsføring
    2) Lær å kombinere markedsføring med sosiale medier
    3) Utnytt brukernes tidsforbruk på Google og andre søkemotorer til merkevarebygging, økning av produktkjennskap og salgsutløsende annonsering med effektiv søkemotormarkedsføring.
    4) Levende innhold holder på brukerene.
    5) Søkemotoroptimalisering er veldig viktig

Dette var egentlig ikke noen stor nyhet- men det er greit å få slikt underbygget av kvalitetsinstanser.

HVis du har lest undersøkelsen eller har innspill må du gjerne kommentere den herunder, jeg setter alltid pris på tilbakemeldinger.
Det er litt trist med anonyme besøkende – hvem er du?

6 responses to “Handler din nettside bare om kjøp og salg?

  1. Handler din nettside bare om kjøp og salg?

    Som Jeffrey Cole poengterte på et MSN Innovate seminar for litt over et år siden: Endringene i måten folk bruker nettet på endrer seg mer når en går fra dial-up til bredbånd en når en går fra ingenting til dial-up.

    Årsaken er at med bredbånd så er vi alltid på, og betaler en fast pris. Dette er en stor endring i forhold til når en brukte nettet for å løse aktiviteter som en hadde skrevet ned på baksiden av konvolutter eller handlelister.

    Med bredbånd har nettet blitt en integrert del av hverdagen, noe vi gjør 1 til 2 minutter 40 ganger om dagen. I motsetning til 40 minutter 1 til 2 ganger om dagen.

    Dette fører igjen til at hva vi bruker nettet til endrer seg (Bare tenk hvordan en hadde brukt TV’en dersom den måtte ringe opp en sentral hver gang du slo den på og måtte betale for hvert tellerskritt).

    De sier at bruken av nettet i Østen allerede handler mest om underholdning. Den vestlige halvkule derimot er fremdeles ivrigst på informasjonsinnhenting og oppgaveløsning – men jeg tror at vi om ikke lenge følger etter.

    Om en er interessert i flere undersøkelser fra USA, anbefaler jeg både PEW Internet & Life og Trendwatching.
    http://www.pewinternet.org/
    http://www.trendwatching.com/

  2. Hei Helge
    Og takk for din kommentar, jeg må bare beklage at jeg ikke har fulgt opp og sagt takk og velkommen hit. Jeg ser du har travlt med bloggen din og at du har lagt begge bloggene mine til din bloggroll. Slikt må jeg bare bukke meg for. Det er pent av deg å la meg delta i det fine selskapet.
    Takk for lenkene.
    Det som er den største utfordringen for oss mindre aktører som er i dette faget – slik jeg ser det – er å få de rette kundene til å forstå hvilket potensiale og hvilke ufordringer som finnes i de nye verktøyene og den nye teknologien. Dvs. jeg tror de største aktørerne inne nettkommnunikasjon har større sjanser for å få gjennomslag for idéene sine overfor kunden enn en enkelt dansk frilanse rådgiver som bor i Ørsta på Sunnmøre.

    Min hovedfokus den neste månedene vil være å formulere de argumentene som kan få bedrifter som vanligvis har tenkt geoorientert markedsføring via lokale medier og postomdelt reklame til å dreie seg inn på verdien av større tilgjengelighet og synlighet i kundenes/partnernes bevissthet – når de er på nett.

    Som du kanskje vet så er Ørsta/Volda/Ulstein regionen kjennt for å ha samme industrielle klyngestatus som man bare finner i få andre steder i verden (innen martimnæring og industri). Her er det personlige bekjenntskaper på sjefnivået og så er det på fjellturene de store beslutningene forberedes og nye bekjenntskaper etableres.

    Disse har ikke bruk for nettet til alt for mye tull – de klarer helt fint med de løsningene de har og hvis de vil endre på noko – da bruker rådene fra turpartneren eller idéer fra et stort byrå i Bergen. Kanskje Ålesund selskaper som Tibe Reklame eller Avento IT går an å bruke. Men disse jobber f. eks. ikke med SEO eller noe som likner på web 2.0 – i det hele tatt!

    Hvordan kan man overbevise dem om at de bør høre på hva vi sier – og betale prisen som det koster å forbedre relasjoner og etablere nye kunder/partnere via WWW?
    Kanksje det var Avento og Tibe som skal ha en telefon – jeg ringer til dem og gir en tilbakemelding.

  3. Tilbaketråkk: Mediakoordinator søker jobs « Get Eventful Communication - Right

  4. Tilbaketråkk: 5 raske råd om Internettmarkedsføring

  5. Tilbaketråkk: Brukervennlighet / usability « Get Eventful Communication - Right

  6. Tilbaketråkk: Brukervennlighet / usability - på dansk

Legg igjen en kommentar